diensten

Scroll naar beneden voor uitleg van de diensten

strategie: nieuw perspectief creëren

Een betere wereld, duurzaamheid start vanuit een oprechte intentie en visie. Motiverend voor mensen. Wat is het grote idee, de stip aan de horizon van jouw bedrijf? Toon leiderschap en durf te focussen op die thema’s waarmee je echt impact hebt.

Onze diensten:

  • Het formuleren van een ESG- duurzaamheidsstrategie, die de missie van je bedrijf versterkt en gedragen wordt door de organisatie
  • Het ontwikkelen van duurzaamheidsbeleid dat voldoet aan de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive)
  • Het (her)ontdekken van de maatschappelijke betekenis als nieuw lonkend perspectief voor je bedrijf of merk. De open brand expedition biedt je daarvoor het stappenplan en de tools
  • Bepalen van een eigentijds authentieke positionering en merkidentiteit. Met een rol en invulling van duurzaamheid, die past bij je merk en relevant is voor klanten
  • Ontwikkelen geïntegreerde business strategie of nieuwe business modellen om maatschappelijk én commercieel waarde te creëren

activatie: klanten raken en bewegen

Een maatschappelijke betekenis die resoneert in de markt. Een duurzaam en betekenisvol merk bouwen door concreet dingen te doen, door te innoveren en verhalen te vertellen. Dat zijn ingrediënten om klanten in beweging te laten komen en voor je te laten kiezen. Hoe combineer je communicatie over instrumentele klantvoordelen met duurzaamheid of je maatschappelijke betekenis?

Onze diensten:

  • Een aansprekend narratief voor je duurzaamheidsverhaal: intern richtinggevend en extern als activatieplatform
  • Effectieve marketing- en communicatieplannen en content management-strategieën voor MVO / ESG
  • Innovatie: co-creatietraject ‘From Purpose to Practice’ om vanuit klantinzichten duurzame en betekenisvolle proposities te ontwikkelen
  • Aansprekende creatieve concepten en campagnes met verhalen die mensen raken (en greenwashing voorkomen)

implementatie: verankeren en enthousiasmeren

Doe wat je belooft. Zorg dat je maatschappelijke betekenis of duurzaamheidsbeleid intern goed is verankerd. In processen, producten en vooral in je mensen. Zodat ze leiderschap en lef durven tonen. Hoe krijg je medewerkers enthousiast en activeer je ze?

Onze diensten:

  • Advisering over governance, inrichting stuur- en werkgroep
  • Begeleiden implementatie van het duurzaamheidsbeleid als projectmanager (duurzaamheidsmanager a.i.) of sparring partner 
  • Hulp bij vertalen duurzaamheidsdoelen naar actieplannen per afdeling/pijler
  • Programma’s en interne campagnes om medewerkers te betrekken, eigenaarschap te laten ervaren en de company pride te vergroten

onderzoek en ontwikkeling: verdiepen door kennis en inspiratie

Kennis en klantinzichten bieden inspiratie om tot originele ideeën, een aansprekende visie of een heldere strategie te komen. Maar zijn ook nodig om die te onderbouwen. Om de business case te formuleren.

Onze diensten:

  • Verrichten van marktonderzoek om diepere klantinzichten te verzamelen voor propositieontwikkeling en communicatie. Op maat of via de sector deep dives van de Monitor Merk & Maatschappij
  • Stakeholderonderzoek (i.s.m. MarketResponse) om verwachtingen van stakeholders te monitoren en CSRD-proof en effectief duurzaamheidsbeleid te ontwikkelen
  • Bieden van kennis en inspiratie, zoals best practices, praktische tools en modellen. In projecten en via workshops, gastcolleges en lezingen en publicaties. En het boek Sterke merken, betere wereld, dat in 2017 is verschenen en werd bekroond met een top 3 positie van marketingboeken van dat jaar

presentaties en workshops

Op zoek naar een inspirerend programma-onderdeel voor je relatiedag, teamdag of seminar? Inspelen op de CSRD? De kennis van jezelf of je team een boost geven? We organiseren workshops en trainingen – met open inschrijving en in company – over de volgende onderwerpen:

  • Duurzaamheidsbeleid en de CSRD: van kaders naar kansen
  • Sterke merken, betere wereld: ontdek en activeer de maatschappelijke betekenis van je merk
  • Trends in MVO en in de houding en het gedrag van consumenten ten aanzien van MVO en duurzaamheid
  • Ontwikkelen van duurzame proposities: maatschappelijke uitdagingen als aanjager voor innovatie
  • Effectief en geloofwaardig communiceren over duurzaamheid en voorkomen greenwashing
  • Waarde creëren met MVO in business-to-business

Neem voor een programma op maat contact op met bart@b-open.nl.