nieuws
Consument wil meer en rigoureuze actie tegen klimaatverandering
9 november 2023 - Uit de Monitor Merk & Maatschappij 2023 blijkt dat 60% vindt van de consumenten vindt dat klimaatverandering zo snel mogelijk moet stoppen. Meer dan de helft (55%) van de consumenten maakt zich zorgen over de effecten van klimaatverandering in...
Consumenten voelen urgentie voor actie tegen klimaatverandering
15 juni 2023 - De helft van de Nederlandse consumenten (52%) maakt zich zorgen over de effecten van klimaatverandering in Nederland en vindt dat we in Nederland meer actie moeten ondernemen om klimaatverandering tegen te gaan (51%). De consument legt de bal daarvoor...
Helft consumenten vindt duurzaamheidscommunicatie ongeloofwaardig
29 maart 2022 – Communicatiespecial van de Monitor Merk & Maatschappij. Consumenten stellen hoge eisen aan de wijze waarop bedrijven communiceren over hun duurzaamheidsbeleid. Zij beoordelen de duurzaamheidscommunicatie als onvoldoende. Zo vindt 52% van de...
Consument waardeert duurzaamheid bij merken steeds meer
10 november 2020 - Uitkomsten van de Monitor Merk & Maatschappij 2020. Bij steeds meer consumenten neemt het vertrouwen in merken toe als ze laten zien dat ze een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Dit geldt voor bijna zes van tien consumenten,...
‘De consument van nu vraagt om een betekenisvolle dialoog. Dit boek helpt je bij de oriëntatie naar maatschappelijke relevantie van je bedrijf en brengt tegelijkertijd je merkcommunicatie naar een hoger niveau. Door te werken vanuit het model worden mens, merk en maatschappij met elkaar in verbinding gebracht, waardoor MVO echt onderdeel wordt van je merk en marketingaanpak. Een aanrader.’
‘Gelukkig zijn er steeds meer bezielde leiders die beseffen dat het veel gaver is om met hun bedrijf het verschil te kunnen maken in de samenleving en de wereld, dan volle focus te hebben op winstmaximalisatie. Mensen maken bedrijven en maken merken. Mooi als het merk de maatschappelijke betekenis omarmt in de kern. En goed dat Bart bezielde leiders aan het woord laat maar ook context en modellen geeft om dit te kaderen. Dat heeft Royal Lemkes geholpen om onze missie verder te brengen.’
publicaties
Communicatie over duurzaamheid landt slecht
mei 2022 - Uitgebreid artikel in Milieu-Magazine met interview met Bart Bruggenwirth en Berlinda Harkink (IVRM). De helft van de consumenten vindt duurzaamheidsbeloftes van producten ongeloofwaardig blijkt uit ons onderzoek. Zorgelijk, te meer daar de behoefte aan...
5 trends die schreeuwen om duurzame innovatie
12 juli 2021 - Het ontwikkelen van duurzame proposities is nodig om je purpose in praktijk te brengen of te leveren op je MVO-beleid. Bart Bruggenwirth en Koen van der Wal beschrijven vijf trends, die laten zien dat bedrijven niet meer om duurzaam innoveren heen...
agenda

blog
Gaat de burger duurzaamheid bij de consument stimuleren?
Consumenten voelen urgentie voor actie tegen klimaatverandering. Er is opvallend veel draagvlak voor beste wel drastische maatregelen. Dat blijkt uit de voorjaarsmeting Monitor Merk & Maatschappij 2023. Maar wie is er daarbij aan zet? En hoe moeten bedrijven daar...
De vijf dilemma’s van duurzaamheids-communicatie
Communiceren over duurzaamheid van je merk ligt gevoelig. De grens tussen precies goed en net fout is dun. Effectiviteit en geloofwaardigheid vergen meer dan het afvinken van een checklist met tips. Die spreken elkaar soms tegen. Aan de hand van vijf dilemma’s help ik...
5 trends die schreeuwen om duurzame innovatie
12 juli 2021 - Het ontwikkelen van duurzame proposities is nodig om je purpose in praktijk te brengen of te leveren op je MVO-beleid. Bart Bruggenwirth en Koen van der Wal beschrijven vijf trends, die laten zien dat bedrijven niet meer om duurzaam innoveren heen...