13 juni was de lancering van mijn nieuwe boek ‘Sterke merken, betere wereld’. Met een fantastische line up van change makers Maria van der Heijden (MVO Nederland), Anniek Mauser (Unilever), Frans Spekking (Interface), Marius Smit (Plastic Whale) en Talitha Muusse als moderator, kon het natuurlijk niet stuk. Logisch dat je dan een zaal vol enthousiaste mensen krijgt, die allemaal op hun manier (willen) bijdragen aan een betere wereld. Een feestelijk moment, waar ik best een beetje trots op ben! Wat geweldig om dit met zo veel mensen te kunnen delen. Dank aan iedereen die hierbij aanwezig was en aan de bijeenkomst of het boek heeft bijgedragen.
In mijn welkomstwoord beschreef ik de reis die ik met b-open heb gemaakt sinds 2003. Geïnspireerd door en in met samenwerking met talrijke reisgenoten hebben mijn visie, de ideeën, tips en handvatten in de afgelopen jaren vorm gekregen. Die heb ik in het boek samengebracht en hoop daarmee de transformatie naar een betere wereld te versnellen.
Uit de paneldiscussie kwamen dilemma’s of afwegingen naar voren, waar je als bedrijf mee te maken krijgt en waarop je in het boek ook antwoorden vindt. Duurzaamheid is weliswaar een business driver, maar éénzijdig daarover communiceren werkt niet. Het is een en-en verhaal. Het moet relevant blijven voor klanten. Dingen doen is de basis. Maar je moet er ook over vertellen, zodat (meer) mensen weten dat je product duurzaam is of om mensen aan te sporen tot duurzaam gedrag. En de materie is complex, maar je moet het wel simpel brengen als je wilt dat je boodschap de consument ook echt bereikt.
Maria van der Heijden van MVO Nederland benadrukte het belang van de mens in MVO. It’s a people’s business. Mensen maken het verschil. Dat sluit aan bij wat ik in mijn boek oprechte intentie noem: één van de zeven succesfactoren van de maatschappelijke betekenis. Meer over de bijeenkomst lees je hier.
Het boek inkijken en bestellen kun je hier.