Monitor Merk & Maatschappij

Consumenten voelen de urgentie voor acties tegen klimaatverandering.

Hoe speel je daarop in met jouw merk?

 

Consumenten maken zich grote zorgen over de effecten van klimaatverandering in Nederland. Ze vinden dat er meer actie nodig is en verlangen best wel ingrijpende, onorthodoxe maatregelen, zoals een verbod op reclame voor fossiele producten, het communiceren van de CO2-uitstoot van producten en het hanteren van true pricing. Activisme is hun ogen nodig om bedrijven of de overheid in beweging te krijgen. Hoewel men zelf niet actief de A12 gaat bezetten met Extinction Rebellion is er bij een grote groep draagvlak voor dit soort acties. Het geduld is op. Burgers spreken de overheid en bedrijven aan om strengere maatregelen te nemen tegen klimaatverandering, zodat men als consument gemakkelijker een duurzame keuze kan maken.

Hoe ziet de consument de maatschappelijke rol of duurzaamheid van jouw merk? En hoe speel je daar effectief en geloofwaardig op in? Met de uitkomsten van de Monitor Merk & Maatschappij 2023 geef je jouw MVO- en marketinginspanningen richting. Download hieronder de gratis whitepaper met nog meer opvallende uitkomsten van 2023.

Scroll verder naar beneden voor meer informatie over de opzet van het onderzoek en de mogelijkheden om met jouw merk deel te nemen.

 

    Benieuwd naar de uitkomsten van de Monitor Merk & Maatschappij 2023?
    Vul je gegevens in en download meteen het whitepaper.




     

    Diepgaande inzichten

    De Monitor Merk & Maatschappij is een multi-client onderzoek van b-open en MarketResponse. Het is een voortzetting van Dossier Duurzaam, dat sinds 2008 loopt. De nieuwe opzet bestaat uit een algemeen continue onderzoek en verdiepende onderzoeken per sector. Dit laatste is tot stand gekomen in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit. Door de koppeling met de BSR™ Leefstijlsegmentatie van MarketResponse kun je bepalen met welke boodschap en via welke kanalen je jouw doelgroep effectief kunt bereiken. Het onderzoek biedt je diepgaande, bruikbare inzichten voor:

    • De maatschappelijke rol van je merk en een betekenisvolle positionering
    • Activatie en communicatie
    • Innovaties met positieve maatschappelijke impact
    • Het stimuleren van duurzaam gedrag bij jouw doelgroep
    • Duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen

    Deep dives per sector

    Maatschappelijke thema’s en activiteiten verschillen sterk per sector. Daarom verrichten we in verschillende sectoren en categorieën deep dives. Bijvoorbeeld voor banken, verzekeringen, wonen, supermarkten, food, retail, energie en mobiliteit. Wil je meer weten? Neem contact op met bart@b-open.nl of bel 06 – 14 92 61 53 voor de onderzoekbeschrijving, de conceptvragenlijst en de exacte planning. Staat jouw sector er niet bij en heb je interesse in deelname? We stemmen de mogelijkheden graag met je af.

    Aparte module voor jouw merk in het algemene onderzoek

    Wil je weten hoe ​consumenten denken over ​actuele maatschappelijke ontwikkelingen​? Of wil je jouw campagne of specifieke activiteiten snel laten monitoren? In het algemene semi-continue onderzoek in het voorjaar en najaar ​is er ruimte om eigen module of vragen mee te laten lopen. 

     Volledige rapportage 2023

    Wil je meer weten hoe de consument denkt over de maatschappelijke rol van merken? Benieuwd hoe jouw merk scoort in de ranking? Check pagina 24 van de whitepaper of jouw merk erbij staat. Neem voor het complete rapport 2023 met alle uitkomsten en de kosten hiervan contact op met bart@b-open.nl.

    Presentaties en werksessies 

    We ​verzorgen presentaties en zijn je graag van dienst als klankbord of externe specialist bij jouw interne werksessies of teamdagen over de maatschappelijke rol van je merk, de verankering ervan en de communicatie hierover. Informeer naar de mogelijkheden.