Leusden, 28 november 2017 – ‘De marketingorganisatie van de toekomst’ van Rob Beltman is verkozen tot het beste marketingboek van 2017. Dat heeft het Platform Innovatie in Marketing (PIM) vanavond bekendgemaakt. De ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ is dit jaar voor de 15e keer uitgereikt. Tijdens de drukbezochte presentatie bij Beeckestijn Business School in Leusden, waar de genomineerden een toelichting gaven op hun publicaties, mochten Robert Kok, Hugo Gruijters en Janeke de Zeeuw de award voor het ‘Beste Marketing Studieboek 2017’ in ontvangst nemen voor hun boekwerk ‘Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport’.

Top 3 marketingboeken 2017

In een eerder stadium had de jury uit meer dan 40 marketingboeken al 10 boeken geslecteerd die het predicaat ‘nominatie’ voor de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2017’, dé marketingliteratuurprijs van Nederland, hadden verdiend. Uit die shortlist zijn uiteindelijk drie boeken gekozen. Dat zijn in alfabetische volgorde:
• De marketingorganisatie van de toekomst – Rob Beltman (Van Duuren Management);
• Het einde van online winkelen – Wijnand Jongen (Business Contact);
• Sterke merken, betere wereld – Bart Brüggenwirth (Vakmedianet).

Nieuw marketingvakmanschap

“We zijn vanavond getuige geweest van nieuw marketingvakmanschap”, stelde juryvoorzitter Hans Molenaar. “Alle genomineerden behandelen, vanuit een onderbouwde visie en kennis, hoe marketing meer impact krijgt voor allerlei soorten organisaties en allerlei typen vraagstukken van commerciële aard. Deze vakmensen hebben de moeite genomen – naast hun enorm drukke werkzaamheden – hun visie, mening en ervaring op schrift te stellen en een discussie aan te gaan om marketeers te helpen het vak nog beter uit te oefenen. Dit verdient veel respect en lof.”

De marketingorganisatie van de toekomst

“De afgelopen jaren zijn veel marketingboeken verschenen, maar slechts weinig boeken behandelen hoe je marketing binnen een organisatie integraal organiseert. En dat terwijl in een aanzienlijk aantal publicaties geklaagd wordt over de beperkte rol van marketing op directieniveau. Door de enorme transformatie die onze samenleving momenteel kenmerkt, is snel en concreet reageren op veranderingen van de markt en de klant een absolute eis voor bedrijven en instellingen om te overleven.”

De inrichting van de marketingfunctie

“Een integrale en passende inrichting van de marketingfunctie binnen organisaties is complex, maar extreem relevant en noodzakelijk voor succes. Dat laat Rob Beltman zien in ‘De marketingorganisatie van de toekomst’, een boek dat een degelijke en brede aanpak heeft en met vele interessante voorbeelden is geïllustreerd. Hij geeft met deze publicatie een zeer relevante bijdrage aan de essentiële discussie over de rol en bijdrage van marketing in de toekomstige organisatie. Ook de opbouw om vanuit de voornaamste activiteiten binnen de nieuwe marketing de brug te slaan naar mogelijke organisatievormen spreekt de jury aan.”

PIM Marketing Literatuur Prijs 2017

“Rob Beltman heeft met de ‘De marketingorganisatie van de toekomst’ een belangrijk stuk gereedschap geleverd voor organisaties en marketeers die de noodzaak inzien om de marketingactiviteiten opnieuw in te richten. Het is een ‘vol’ boek dat wij als jury echt als een must zien voor de moderne organisatie om marketing naar een hoger plan te tillen. Het is dan ook een terechte winnaar van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2017.”
Andere genomineerde boeken
De overige genomineerde boeken voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2017 prijs waren:
• De kracht van platformstrategie – Cor Molenaar (Boom Uitgevers Amsterdam);
• Startup Branding – Andy Mosmans (Boom Uitgevers Amsterdam);
• Customer Journey Optimalisatie – Rob Luif (Van Duuren Management);
• Big Data Marketing – Paul Postma (Boom Uitgvers Amsterdam);
• De relatie-economie – Xavier van Leeuwe, Matthijs van de Peppel en Matt Lindsay (Business Contact);
• Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport – Robert Kok, Hugo Gruijters en Janeke de Zeeuw (Arko Sports Media);
• Influencers – Carole Lamarque (LannooCampus).

Belangrijkste criterium

Het belangrijkste criterium voor de PIM Marketing Literatuurprijs is de mate waarin de auteur erin geslaagd is vernieuwende inzichten in het vakgebied marketing weer te geven. Daarnaast moet het boek in de periode van oktober 2016 tot en met september 2017 zijn gepubliceerd, vanuit het Nederlandstalige marketingvakgebied zijn ontstaan en inhoudelijk een duidelijk raakvlak met marketing hebben. Vorig jaar won het boek ‘Creating Value with Big Data Analytics’ van Peter Verhoef, Edwin Kooge en Natasha Walk.

Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport

Voor de derde keer in de historie is dit jaar weer een prijs toegekend aan het beste studieboek in de marketing. Robert Kok, Hugo Gruijters en Janeke de Zeeuw ontvingen de bijbehorende award voor ‘Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport’. “Het ‘Beste Marketing Studieboek’ wordt niet elk jaar gekozen”, vertelt Hans Molenaar. “Maar in de line-up van marketingboeken in 2017 bevindt zich een uniek boek dat de prijs dik verdient.”
Beste Marketing Studieboek 2017
“Het boek van Robert Kok en Hugo Gruijters gaat niet over sport als marketinginstrument, dat zien we wel vaker namelijk. Het handelt over de marketing van sport. In de basis is dit boek een ‘doodgewoon’ marketingboek. Alle bekende modellen en methodieken komen voorbij, maar dan wel 100 procent gericht op de marketing van sport, gelardeerd met concrete cases uit de sport. Met ‘Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport’ heeft de sportwereld – van vereniging tot sportstudent en van eredivisieclub tot topsporter – een eigen compleet en specialistisch marketingboek gekregen.”

Samenstelling van de jury

De onafhankelijke jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2017 is voorgezeten door drs. Hans Molenaar, directeur van Beeckestijn Business School en voormalig voorzitter van PIM.
De juryleden zijn:
• prof. dr. Ruud Frambach (hoogleraar marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam);
• drs. Wil Wurtz (CRM-partner bij CruxDigital – Marketing & Technology Integrator);
• drs. Arend-Jan Nijhuis (directeur BlueOrangeGroup en bestuurslid PIM);
• Max Kohnstamm (programmamanager marketing SRM);
• Egbert Jan van Bel (onderzoeker, auteur en docent);
• Hans Derksen (directeur Marketgear);
• Ment Kuiper (directeur CustomerTalk);
• drs. Frank van Delft (directeur CIM7, voorzitter Customer Information Platform en voorheen directeur NIMA);
• Sjaak Hoogkamer (hoofdredacteur MarketingTribune);
• Aljan de Boer (strateeg TrendsActive en bestuurslid PIM).
Met de PIM Marketing Literatuur Prijs wil het Platform Innovatie in Marketing de ontwikkeling van het marketingvakgebied stimuleren. De jaarlijkse prijs wordt uitgereikt aan die auteur die het beste slaagt in het weergeven van vernieuwende inzichten in het vakgebied marketing die een duidelijke toegevoegde waarde bieden aan de praktijk.